Проблема, яка потребує розв’язання
Основною проблемою, яка потребує розв’язання, є невідповідність підготовки кваліфікованих кадрів потребам особи, економіки регіону та суспільства.
Проблема зумовлена такими факторами:
недостатній обсяг фінансування професійної (професійно-технічної) освіти;
низький рівень оплати праці педагогічних та інших працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
недостатня співпраця закладів професійної (професійно-технічної) освіти з роботодавцями та бізнес-партнерами;
недосконалість системи професійної орієнтації та кар’єрного консультування молоді і дорослих.
Проявами проблеми є:
низька соціально-економічна мотивація особи до здобуття професійних кваліфікацій, збільшення частки молоді, яка здобуває вищу освіту, зокрема за кордоном;
втрата привабливості та престижності професійної (професійно-технічної) освіти;
зростання дефіциту робітничих кадрів на внутрішньому ринку праці;
зниження соціального статусу педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
застаріла матеріально-технічна база закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
невідповідність змісту освіти та методики викладання вимогам сучасного ринку праці та потребам особи;
низька заінтересованість місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти регіону.
Система професійної (професійно-технічної) освіти Рівненської області спроможна до реформування і розвитку з урахуванням того, що:
існує законодавче підґрунтя — Закон України «Про освіту», Концепція реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна(професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року», затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України 12 липня 2019 року № 419-р;Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988, та Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2018 р. № 660;розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 08 лютого 2019 року «Про затвердження плану розвитку професійної (професійно-технічної) освіти Рівненської області на 2019 – 2021 роки».
місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та роботодавці виявляють заінтересованість щодо модернізації сфери професійної (професійно-технічної) освіти області;
частина закладів професійної (професійно-технічної) освіти області динамічно розвиваються та прагнуть до змін;
наявне дослідження ринку праці Рівненської області 2014, 2018 років, що дає підґрунтя для формування регіонального замовлення на підготовку кваліфікованих робітників;
модернізація професійної (професійно-технічної) освіти сприятиме економічному розвитку і зростанню конкурентоспроможності Рівненщини.
Мета Стратегічного плану розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти області
Метою Стратегії є проведення модернізації професійної (професійно-технічної) освіти області, що забезпечить виконання таких трьох базових завдань:
Удосконалення системи регіонального управління та фінансування на обласному рівні у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, що передбачає:
– розширення автономії закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
– модернізацію мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти області;
– створення умов для здобуття особою професійних кваліфікацій впродовж усього життя з урахуванням інклюзивного навчання;
– формування показників регіонального замовлення на підставі даних аналізу стану ринку праці;
– створення Центру професійної досконалості на базі існуючого закладу професійної 9професійно-технічної) освіти;
Забезпечення якості професійної (професійно-технічної) освіти шляхом:
– впровадження стандартів нового покоління, формування змісту професійної (професійно-технічної) освіти на компетентнісній основі;
– впровадження внутрішньої системи забезпечення якості професійної освіти;
– модернізації освітнього середовища, що забезпечує інноваційність, доступність, прозорість, гнучкість і відкритість освітнього процесу;
– удосконалення системи стажування педагогічних працівників на базі навчально-практичних центрів галузевого спрямування із залученням до процесу висококваліфікованих працівників виробництва та сфери послуг;
– розроблення гнучких освітніх програм для здобуття часткових кваліфікацій, організації курсової підготовки населення;
Широке соціальне партнерство у сфері професійної (професійно-технічної) освіти області та взаємозв’язок з ринком праці через:
– розширення переліку професій та число роботодавців для ефективного впровадження дуальної форми здобуття освіти;
– створення кваліфікаційних центрів з метою визнання неформальної та інформальної освіти, повних і часткових професійних кваліфікацій;
– популяризацію професійної (професійно-технічної) освіти серед дітей, молоді, дорослих, планування професійного розвитку та кар’єри.
Шляхи і способи реалізації Стратегічного плану розвитку П(ПТ)О
Реалізація основних цілей Стратегії передбачається здійснити шляхом проведення системної модернізації професійної (професійно-технічної) освіти області, зокрема вдосконалення системи управління та залучення додаткових джерел фінансування, модернізації структури та змісту професійної підготовки, розроблення електронних засобів навчального призначення, а також широке залучення роботодавців до сфери професійної (професійно-технічної) освіти.
Операційні цілі | Завдання |
1.1. Оптимізувати кількість ЗП(ПТ)О у відповідності до економічних та міграційних змін | 1.1.1. Упродовж 2-5 років оптимізувати 2 ЗП(ПТ)О шляхом реорганізації |
1.1.2. Створити 3 центри професійної досконалості на базі Квасилівського професійного ліцею, державного навчального закладу «Рівненське вище професійне училище ресторанного сервісу та торгівлі», вищого професійного училища № 22 м. Сарни. | |
1.2. Оптимізувати професійну структуру підготовки в ЗП(ПТ)О у відповідності до потреб ринку праці | 1.2.1. Скоротити обсяги підготовки за професіями: оператор з обробки інформації, секретар керівника, обліковець бухгалтерських даних |
1.2.2. Забезпечити отримання ліцензій для підготовки за новими професіями: майстер з діагностики та налагодження електронного устаткування автомобілів, майстер дорожньо-будівельних машин, фрезерувальник, господар зали, адміністратор,покоївка, варник харчової сировини, слюсар механоскладальних робіт,оператор автоматичних та напів-автоматичних ліній верстатів, монтажник металоконструкцій і сонячних батарей майстер з діагностики електронного обладнання автотранспортних, арматурник
Бруківник, електрослюсар будівельний, покрівельник рулонних покрівель та покрівель із штучних матеріалів,покрівельник сталевих покрівель,робітник зеленого будівництва,монтажник каркасних будівель, оператор автоматизованих транспортних мереж, транспортний планувальник та спеціальностями:технік-технолог з технології харчування, товарознавець-комерсант, роботехнік- аварійний, комісар – автоменеджер (менеджер з продажу автомобілів, автооцінщик (оцінювач автомобілів, автоексперт),автоексперт (експерт – автотехнік), гоночний інженер, Інженер-мехатронік в автомобілебудуванні, інженер з безпеки транспортної мережі, інженер з організації перевезень і управління на транспорті. |
|
1.2.3. Підвищити спроможність майстрів виробничого навчання змінювати навчальні програми у відповідності до потреб роботодавців | |
1.2.4. Розробити електронні методичні матеріали та навчити майстрів виробничого навчання їх використовувати | |
1.2.5. Посилити методичний супровід підготовки майстрів (у першу чергу – за найбільш масовими професіями, потім решта) | |
1.3. Оптимізувати фізичну інфраструктуру ЗП(ПТ)О | 1.3.1. Відремонтувати учнівські гуртожитки |
1.3.2. Провести ремонт інтер’єрів ЗП(ПТ)О | |
1.3.3. Оснастити майстерні ЗП(ПТ)О | |
1.3.4. Покращити забезпечення ЗП(ПТ)О цифровими засобами навчання | |
1.4. Підвищити спроможність випускників знаходити роботу та відкривати власну справу | 1.4.1. Збільшити обсяг навчальних компонентів із формування в учнів «м’яких» навичок (лідерство, комунікація, робота в команді тощо) |
1.4.2. Запровадити у ЗП(ПТ)О навчання підприємництву | |
1.5. Підвищити ефективність управління регіональною системою П(ПТ)О | 1.5.1. Посилення компетенції членів регіональної ради професійної освіти |
1.5.2. Створення наглядових (піклувальних) рад ЗП(ПТ)О |
Операційні цілі | Завдання |
2.1. Забезпечити рівний доступ до ПТО для різних категорій населення | 2.1.1. Створити безбар‘єрний доступ до ЗП(ПТ)О |
2.1.2. Провести інформаційну кампанію, спрямовану на залучення до ПТО осіб з особливими освітніми потребами, воїнів АТО, тимчасово переміщених осіб | |
2.2. Збільшити спроможність ЗП(ПТ)О надавати платні послуги | 2.2.1. Розробити пакет платних послуг ЗП(ПТ)О |
2.2.2. Провести інформаційну кампанію, спрямовану на залучення платоспроможних клієнтів | |
2.3. Підвищувати імідж професійної освіти в регіоні | 2.3.1. Налагодити систему профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти |
2.3.1. Створити сучасні промоційні матеріали ЗП(ПТ)О для різних цільових аудиторій | |
2.3.3. Навчити працівників ЗП(ПТ)О використовувати сучасні промоційні технології |
Операційні цілі | Завдання |
3.1. Запровадити гнучку модель здобуття повних і часткових професійних кваліфікацій | 3.1.1. Впроваджувати стандарти професійної (професійно-технічної) освіти на модульно-компетентнісній основі |
3.1.2. Розробити гнучкі освітні програми для навчання частковим кваліфікаціям, з метою залучення до П(ПТ)О осіб з особливими освітніми потребами, воїнів АТО, тимчасово переміщених осіб, незайнятого населення | |
3.1.3. Розробити систему курсів різного професійного спрямування для задоволення потреб населення | |
3.1.4. Створити кваліфікаційні центри для підтвердження результатів формального, інформального навчання | |
3.2. Осучаснити зміст професійної підготовки | 3.2.1. Розробити систему навчання педагогічних працівників розробленню освітніх, навчальних програм |
3.2.2. Брати участь у розробленні проектів стандартів професійної (професійно-технічної) освіти на базі професійних стандартів, які ґрунтуються на компетентнісному та особистісно-орієнтованому підходах до навчання | |
3.3. Залучати до освітнього процесу висококваліфікованих працівників виробництва та сфери послуг | 3.3.1. Налагодити співпрацю з роботодавцями щодо впровадження елементів дуального навчання |
3.3.2. Відновити роботу галузевих рад з метою розроблення шляхів підвищення рівня професійної підготовки
|
Модернізація системи професійної освіти Рівненської області сприятиме формуванню нового іміджу випускника закладу професійної (професійно-технічної) освіти як:
всебічно розвиненої особистості, здатної до вибору індивідуальної освітньої траєкторії, навчання впродовж усього життя, розвитку професійної кар’єри, підприємництва та самозайнятості;
конкурентоспроможного та мобільного на ринку праці фахівця, особистості, яка здобула освітні та професійні компетентності відповідно до її інтересів, здібностей, можливостей, потреб національної економіки та суспільства;
успішної особистості з активною громадянською позицією, морально-етичними якостями, відповідальної за результати власної діяльності.